Het wild zwijn

Foto:  © Erik v Asten Leendewww.hei-heg-hoogeind.dse.nl

Herkomst: Eurazië, Noord Afrika

Leefgebied: Loof en gemengde bossen, vochtige gebieden

Voedsel: Eikels, veldvruchten, aas, wormen, kleine zoogdieren

Grootte: Schouderhoogte tot 1 meter

Gewicht: tot 200 kg

Max. leeftijd: circa 20 jaar

NACHTELIJKE  SPEURTOCHT

Wild zwijnen leven in rotten, waartoe ook het moedervarken (zeug) met haar biggen en de jongen van het vorige jaar horen. De mannetjesvarkens (beren) sluiten zich in de voortplantingstijd hierbij aan. Overdag rusten de wilde zwijnen dicht bij elkaar op een beschutte plaats. Tegen de avond worden ze actief en doorwoelen de bodem op zoek naar voedsel. Dankzij hun extreem goed reukorgaan kunnen ze zelfs onder de grond delicatessen zoals truffels en aardappelen vinden. Voor de huidverzorging nemen ze graag een uitgebreid modderbad of schuren ze zich aan bomen en soortgenoten. Wilde zwijnen zijn niet ongevaarlijk. Vooral zeugen met biggen moet men met respect tegemoet treden.

Jachtseizoen

Allemaal hebben we wel gelezen dat het everzwijn duchtig bejaagd zal gaan worden. Stemmen gaan op om de drukjacht toe te staan omdat de zwijnenbevolking zich teveel vergroot. Drukjacht brengt veel meer onrust in het bos, ook voor andere dieren. Daarom zijn er ook tegenstanders van deze manier van jagen.

Het wilde zwijn mag bejaagd worden van 1 juli tot 31 januari en uitsluitend op vergunning.