Labrador Retriever

Aan het einde van de 18e eeuw kwamen in Newfoundland twee soorten zwarte honden voor: een grote, die "Newfoundlander" werd genoemd, en een kleinere, die "Labrador" of "St. John's-hond" werd genoemd. Een Engelse jager nam aan het einde van de 18e eeuw vanuit St.John, Newfoundland, zo'n kleine zwarte hond mee naar Engeland. In de daaropvolgende jaren werden regelmatig honden vanuit Newfoundland naar Engeland meegenomen, waar het ras in 1903 erkend werd. Het Portugese woord "lavrador" betekent in het Engels "labourer", dus arbeider, wat erop zou kunnen wijzen dat deze kleine, zwarte hond oorspronkelijk uit Zuid-Europa afkomstig zou zijn.
De Labrador is een intelligente hond met een bijzonder goede neus, wat hem zeer geschikt maakt voor het zoekwerk. Apporteert bijzonder betrouwbaar, ook uit het water. Zeer populaire gezinshond.
Hij is intelligent, aanhankelijk en "the will to please" is ruim aanwezig. Vriendelijk, zonder een spoor van agressiviteit of angst. Is graag bij de mensen en is een prettige huisgenoot. Wanneer hij veel beweging krijgt in de vrije natuur, is het een rustige huishond, maar getraind als jachthond komt hij toch het meest tot zijn recht.