Welsh Springer Spaniel

Oorspronkelijk kwamen onze tegenwoordige Spaniel-rassen onder één naam voor: "Spaniels". In de 18e eeuw had men de Spaniels in twee groepen verdeeld: de Springing Spaniels en de Setting Spaniels. De eerste groep stootte het wild uit de dekking op ("to spring the game"), de tweede liet zich met het wild onder het net vangen. Uit de Springing Spaniels ontstond in Wales de Welsh Springer Spaniel. Ze worden in Wales ook wel "Starter" genoemd, of in het Welsh: "Tarfgi". Het ras werd in 1902 officieel erkend.
Gebruikt voor de jacht voor de voet, waarbij hij het wild opspoort en opstoot uit de dekking en het na het schot apporteert.
Agressie of lust tot verdedigen is uit den boze. Hun temperament kan variëren van zeer uitbundig tot een tikje teruggetrokken. Schuwheid wordt gezien als een fout. Gezien hun soms wat eigenwijze karakter, hebben jonge Welsh Springers een consequente hand nodig bij de opvoeding en/of training.
De meeste Welsh Springers voelen zich uitstekend thuis in het gezelschap van kinderen of andere huisdieren, zeker als ze ermee zijn opgegroeid. Dit ras stelt gezelschap zeer op prijs en is daarom niet geschikt om veel alleen te zijn.
Een hond voor sportieve mensen, die van het buitenleven houden, en die de hond in hun woonomgeving elke dag vrije beweging - los van de riem - kunnen geven.