Windhonden

Er zijn zeer oude overblijfselen en afbeeldingen van windhonden gevonden. Al duizenden jaren geleden kwamen windhonden in het Midden-Oosten voor.

Over het algemeen zijn windhonden intelligent, zelfstandig en onafhankelijk. Vaak zijn ze zachtmoedig, terughoudend, rustig en gemakkelijk om in huis te hebben. In het karakter van de meeste rassen is de grote zelfbewustheid evenals de felle jachtpassie bewaard gebleven.

Windhonden jagen voornamelijk op het zicht. Als ze eenmaal iets in het oog hebben en zeker als dat gaat rennen, gaan ze erachter aan. Hierbij zijn ze volstrekt doof voor welk woedend of wanhopig geroep dan ook. Hazen, konijnen, reeën, katten, pluimvee en zelfs andere honden worden met passie achtervolgd. Door hun hoge snelheid en wendbaarheid zijn windhonden in staat om de meeste vluchtende dieren te grijpen.
Toch hebben deze honden voldoende beweging en afleiding nodig. Fietsen is een goed alternatief evenals de zogenaamde windhondenrennen en de daarvoor benodigde conditietraining.

In Nederland wordt de windhond oftewel 'lange hond' voor de jacht niet gebruikt. Wel voor coursing (renbanen). In Nederland zijn ook meerdere renbanen, o.a. in Rijssen.