Duitse Staande honden

LANGHAAR:
Eén van de oudste jachthondenrassen, waarvan de herkomst niet met zekerheid is vastgesteld. Waarschijnlijk ontstaan uit sinds eeuwen bekende langharige vogelhonden, die bij de jacht met valken of haviken werden gebruikt. In de 19e eeuw gekruist met Pointers en Setters om de hond sneller te maken.
KORTHAAR:
Oorspronkelijk een wat grove en zware hond, maar aan het einde van de 19e eeuw door kruisingen met o.a. de Pointer veranderd in een snelle, elegante hond.
DRAADHAAR:
Het ras is rond 1900 ontstaan uit diverse ruwharige rassen met kruisingen met o.a. Brakken en de Duitse Staande Korthaar. Het doel was het ontwikkelen van een all-round jachthond, met een praktische weerbestendige vacht.
STEKELHAAR:
Wordt beschouwd als de oudste Duitse ruwharige staande hond. Allround jacht- en gebruikshond, die echter nog maar zelden gezien wordt. Vermoedelijk ontstaan uit kruisingen met de toenmalige Wasserhund.
Voor dit ras is er geen door de Raad van Beheer erkende rasverening in Nederland.

De Duitse Staande Draadharen zijn allround jachtgebruikshonden. Zij worden gebruikt voor het opzoeken van het wild ( door te revieren door het veld en zo op de wind het wild te vinden en voor te staan) en bij het apporteren van het geschoten wild. Hij moet kunnen werken op het land en in het water, in dichte dekking en op open veld.