Rood-witte Ierse Setter

Oudste inheemse ras van Ierland. Afstammeling van de Setting Spaniëls, Voorstaande Honden die gefokt werden voor de jacht op het veerwild in de tijd dat er nog geen geweren bestonden. De honden dreven het wild in de richting van de jagers, die vervolgens netten over de vogels en de honden heen gooiden. De Ierse Setter ontwikkelde zich op de uitgestrekte vlakke heidevelden en drassige veengronden van Ierland en ontwikkelde zich daardoor tot de snelste van de Setter-variëteiten. De oorspronkelijke Ierse Setters waren wit met rode platen, de eenkleurig roden verschenen pas in de 19e eeuw. De "Red and White" is eigenlijk alleen voor de jacht gefokt en is, ook in zijn uiterlijk, meer werkhond dan showhond. In 1944 werd het ras pas officieel erkend.
Nog een echte werkhond, die ruim terrein neemt en door voorstaan aangeeft dat hij wild heeft gevonden, vaak in de karakteristieke houding van de Staande Hond met een opgetrokken voorpoot.