Berner Laufhund

Uit Zwitserland afkomstig; zijn oorsprong gaat terug naar de Romeinse tijd. Typische meutehond van gemiddelde schofthoogte met een lichaamsbouw die duidt op kracht en uithoudingsvermogen. De Schweizer Laufhunde vallen uiteen in vier slagen die sinds 1933 een eenvormige rasstandaard hebben en zich alleen onderscheiden in kleur, op de Jura Laufhund na, die iets zwaarder van type is. De vier slagen komen ook in een kleinere variant voor: de Schweizer Niederlaufhunde. Hun raspunten zijn identiek, op de schofthoogte (30-38 cm) na.
Een levendige hond met een sterk jachtinstinct; laat tijdens het volgen van het spoor zijn typische dubbeltonige roep horen. Vanwege zijn zachte karakter vriendelijk in huis.
Als jachthond levendig, temperamentvol en zeer speurvast. Van oorsprong meutehond is hij sociaal tegenover andere honden en vriendelijk voor kinderen. Heeft een uitermate zacht karakter en is levendig en speels. Heeft daarnaast eigenwijze trekjes die vragen om een consequente hand en een geduldige baas.