Jack Russell Terrier

De Jack Russell Terriër is een aan de Parson Russell Terriër verwant ras. Aanvankelijk werden deze twee rassen door elkaar gefokt. De Parson Russell werd internationaal in 1990 (voorlopig) erkend. De Jack Russell bleef in het Voorlopig Register (VR) van de Raad van Beheer achter en werd in Nederland in 1999 erkend als ras. Dat VR werd in november 2001 gesloten. De Jack Russell werd toen internationaal (voorlopig) erkend en het ras werd opgenomen in de Bijlage van het hoofdstamboek (NHSB).
De Jack Russell verschilt van de Parson Russell met name in lichaamsverhoudingen en maat, maar is net als de Parson een normaalbenige terriër. Groot-Brittannië is het land van herkomst, maar daar is de Jack Russell niet officieel erkend. Het land van ontwikkeling is Australië, waar de Jack Russell al tientallen jaren een erkende rashond is. Het ras komt in Nederland zeer veel voor.
Het ras wordt nog steeds gebruikt voor het oorspronkelijke werk; het opsporen van wild onder de grond. Hierdoor is hij een zelfstandig werkende jager, die als huishond wat eigenwijs kan zijn.